الأحد، 23 أكتوبر 2016

الخطة العامة

السلام عليكم.
البوست دا موجه للامهات الراغبات في الدمج و ليس الاعتماد بشكل كامل علي فلسفة والدورف.
كتييير كنت بتردد عن اعطاء النصاءح و دا لاني شخص غير مؤهل لاعطاء النصاءح يعني انا ام عادية لم ادرس تربوي او احصل علي اي دورات في مجال التربية للاسف. كل اللي بعمله اني بقالي 3 سنين بقراء في مجال التربية و فلسفات التعليم.
فكل اللي ممكن اعمله هو نقل تجربتي الشخصية و عذرا لو وجدتوا اي اخطاء فانا بكرر اني لست بخبيرة. فيارب يقدرني اني افيد اي حد او حتي يتشجع و ياخد اي خطوة حتي لو كانت صغيرة.

تجربتي حتي الان:

اللغة العربية: بنتي الحمد لله قربت تخلص منهج نور البيان و ابني خلص الحروف فقررت اني هبدا اراجع لاتنين علي الحروف و لكن باستخدام طريقة والدورف من حكي قصة عن الحرف و رسمة و مشاهدتة في نزهة الطبيعة بالاضافة الي  معرفة اشكاله في اول ووسط و اخر الجملة و تشكيلة+ بنتي بضيف ليها جزء في النحو و التراكيب لتتماشي مع المدرسة و بتقراء كتاب في الاسبوع و بنتاقش فيه و تنملي سطر منه. ابني بيكون بالمكعبات كلمات عن الحرف( بيكون قدامة مجسم و كلمة مكتوبة و هو بيحاول تقلدها بالمكعبات و بساعده في نطقها كاصوات لو وجدت عنده الرغبة).

اللغة الانجليزية: بنقوم بمراجعة الحروف بطريقة والدورف +  بنتي بذود لها ال vowels ( pink series +  نفس النظام المتبع مع اللغة العربية+ بحكي قصة بالانجليزي و العربي و بنرسمها و في يوم تاني بنمثلها.

التربية الاسلامية: بنحفظ سورة في جزء عم بطريقة الخراءط الذهنية و بنعرف معاني الكلمات و تفسير الايات من كتاب تفسير الميسر لجزء عم + بنسمع السورة و نحفظها بالتجويد من علي ابلكيشن ايات + ناخد قصة من قصص الانبياء و نرسمها و نتفرج علي فيديد بيحكيها بالصلصال + بناخد كتاب من كتب الاخلاق + حديث بسيط بدعمة باوراق عمل من موقع رياص الجنة جزاهم الله خير الجزاء.

الرياضيات: ابني في ال tens منتسوري + بنتي في الجمع و الطرح. فهمسك كل اسبوع رقم اديهولهم بطريقة والدورف كحكاية و باءذن الله بعملهم مجسمات عشان احكيلهم قصة العمليات الحسابية بطريقو والدورف ( gnomes and fairies) و باءذن الله ناوية اشتري مجموعة رياضيات مناسبة لاعمارهم من لوجيكو.

العلوم: احترت كتييير في طريقة تقدمها هل اتبع التسلسل المنطقي او اتبع شغف الطفل. و اخيرا استقريت علي اتباع شغفة . فكل موضوع بقوم بمزج منتسوري مع قراءة جزء من كتاب living book خاص به زي نظام والدورف و ميسون +  علي اد ما اقدر  نشوفه في الطبيعة ثم مشاهدة وثاءقي و عمل انشطة عنه.

الجغرافيا: كنا ابتدينا بطريقة منتسوري و دلوقتي واقفين عند القارات السبع فهنكمل باءءن الله بنفس الطريقة.

الفلك و الجيولوجيا : حاليا بدور علي مصادر + ابني من 6 شهور كان معجب بالنظام الشمسي فكنا اخدناه و اتفرجنا علي وثاءقيات و عملنا انشطة فباءذن الله هنكمل من بعده.

التاريخ: لازلت في مرحلة تجميع مصادر كل اللي اخدناه هو الساعة و التقويم الشهور الفصول.

كل يوم بناخد مادة واحدة بس و بنشتغل 5 ايام في الاسبوع فقط و ال nature walk مبقدرش اعملها غير يوم واحد في الاسبوع و باقي الايام بكتفي بالعناية و مشاهدة النباتات اللي بالبيت و البلكونة.

بحاول قدر المستطاع المشي بنظام والدورف من اوقات دراسة يعقبها لعب حر و الحفاظ علي روتين الصباح و المساء مع ادخال الاذكار عليهم و السورة اللي اتمو حفظها و قصة قبل النوم.

الحمد لله اصبحت مرنة اكتر من الاول. فمثلا بقوم باعداد مخطط عام يوم الجمعة للاسبوع المقبل و لو قابلتني اي ظروف خارجة بعمل skip  مؤقتا و اعوضها الاسبوع اللي بعده.  (مثلا الاسبوع دا معملتش في تقريبا اي حاجة نظرا لتعب ابني). فالدنيا متهدتش يعني شايفة اني افضل حاجة كام اقدر اقدمهاله وقت تعبه اني اكون جنبه.   بفضل الله تخلصت من جلد الذات و التانيب المستمر. و بحاول انها تبقي رحلة تعليمية ممتعة ليا و للولاد.

دي مجرد تجربة شخصية غير معتمدة علي فلسفة واحدة. يارب تلهم اي شخص. 💜

نصيحتي لكل ام تبتبدي باي شيء المهم تبدا و خليكي مرنة و افتكري دايما.
قليل داءم خير من كثير منقطع. و ان مالا يدرك كله لا يترك كله.

هناك 36 تعليقًا:

  1. الله عليكي يا سارة اسعدتيني جدا

    ردحذف
    الردود
    1. الله يعزك حبيبتي انتي اسعدتيني اكتر و الله شكرا لدعمك و تشجيعك 💟

      حذف
  2. ممكن مصادر للقراءه عن منهج والدروف

    ردحذف
    الردود
    1. ام جني الجميلة ام راءعة كاتبة في مدونتها كما ربياتي صغيرا مقال جميل عن فلسفة والدورف و مقارنتها بماريا منتسوري . دا الرابط http://astheybroughtmeup.blogspot.com.eg/2016/10/blog-post_23.html

      حذف
  3. اللهم بارك
    أعمار الأولاد ايه ؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. شكرا ليكي. بنتي الكبيرة 7 و ابني 5

      حذف
  4. ممكن مصادر للقراءه عن منهج والدروف

    ردحذف
  5. ياريت فعلاً مصادر للقراءة عن منهج والدروف :))
    وبالتوفيق ليكِ يارب

    ردحذف
  6. طيب مش فاهمه ازاى نحفظ
    قرآن

    ردحذف
  7. اولا ربنا يكرمك ويبارك ليكي ف اولادك يارب ..
    سؤال: ف اى علم سواء لغة عربية رياضيات علوم تاريخ بتجيبي منين المنهج اللى هتعمليه يعني بتحددي هتبداى بايه بالظبط وبعده ايه وهكذا ازاى ؟

    ردحذف
    الردود
    1. هو دا متمش غير بالقرية كتير سواء في المدونات او المواقع لحد لما وصلت للترتيب المنطقي اللي المفترض تمشي عليه بعض المواد زي اللغة العربية و الانجليزية و الرياضيات لكن في مواد تانية زي العلوم ممكن اتبع شغف الطفل و ليس التسلسل المنطقي اللي هو حي و غير حي نبات حيوان فقاري ولا فقاري و هكذا.... و باءذن الله هكتب بطريقة مفصلة عن التسلسل اللي ماشية فيه المواد اللي مشياها تبع منهجو كمان العلوم هكتب عن الاهدف العامة اللي نفسي اوصلها.

      حذف
  8. حلو اوى جزاك الله خيرا
    الناس اللى بتسأل عن الخرائط الذهنيه احفظ القران
    ومنهج والدروف
    بس اعملى سيرش ع جوجل هتلاقى كل حاجه

    ردحذف
  9. جزاكي الله خييرا مفيس صفحه فيس ?
    التواصل ع الفيس اسهل ربنا يعزك يارب

    ردحذف
    الردود
    1. و اياكي يااارب. و الله صفحتي صفحة شخصية ملهاش علاقة بالتعليم للاسف.

      حذف
    2. و اياكي يااارب. و الله صفحتي صفحة شخصية ملهاش علاقة بالتعليم للاسف.

      حذف
  10. جزاكي الله خيرا ومصادر المناهج ألقاها فين لوسمحتي

    ردحذف
  11. ماشاء الله اللهم بارك..حفظهما الله لك
    نصيحة منك للأمهات اللواتي تظن أن الوقت سرقها مع أطفالها وتفقد الأمل وتعاني من جلد الذات في مراقبتها لشغفهم ومراحلهم الحساسة؟
    بماذا تنصحي من لديها أطفال صغار في التعلم الخاص بها كأم من أجل أطفالها؟

    ردحذف
    الردود
    1. اشكرك. نصيحتي داءما و ابدا ان تبدا بالمتاح و السهل تنفيذة و ان لا تنتظر طويلا حتي تتم الاعداد او تتمكن من شراء ادوات وخلافه. لكي لا يسرقها التسويف و انصحها ايضا بكثرة القراءة و متابعة المدونات و الصفحات جنبا الي جنب مع التطبيق اول باول و بابسط صورة ممكنة. ابدي الان و لو بخطوة واحدة فقط طبقي ما قراءتيه و عرفتيه حتي الان. حتي لا يضيع العمر في تجميع المثادر و الحصول علي المهاات.

      حذف
  12. كما فهمت ان ابنتك حفظها الله بالمدرسة هل تتبعى هذا النظام بجانب دراستها يعنى تدرسينها ما تاخذه بالمدرسة + البرنامج الذى ذكرتيه

    ردحذف
    الردود
    1. نعم حبيبتي فانا اعلمهم تعليم موازي و ليس منزلي بشكل كامل فاولادي بيروحوا المدرسة 3 ايام في الاسبوع

      حذف
  13. ماشاء الله ربنا يعينك ويجازيكى علي مشاركة تجربتك..

    ردحذف
  14. عفوا في التعليق ، هل يشارك والدهم في العمليه التعليميه ؟

    ردحذف
  15. ماشاء الله عليكي ام رائعه

    ردحذف
  16. جزيتى خيرا كثيرا
    انصحك تعملى صفحة لمدونتك على الفيس بوك لتسهيل متابعة التدوينات الجديدة 😊

    ردحذف
    الردود
    1. و اياكي حبيبتي. تم الحمد لله و اصبحت صفحتي الشخصية تابعة للمدونة 🌹

      حذف
    2. و اياكي حبيبتي. تم الحمد لله و اصبحت صفحتي الشخصية تابعة للمدونة 🌹

      حذف
  17. ممكن اعرف اسم الصفحة

    ردحذف
  18. اسم الصفحة حكايات ما احلاها.
    https://m.facebook.com/sara.soliman.96

    ردحذف